Wspieraj seniora - jak działa program i kto może liczyć na pomoc?
Celem programu realizowane przez ośrodki pomocy społecznej jest zapewnienie usługi wsparcia seniorom w wieku 70 lat i więcej, którzy pozostają w domu w związku z zagrożeniem zarażenia się COVID-19. W szczególnych przypadkach pomoc udzielana może być również seniorom poniżej 70. roku życia.
Usługa
wsparcia polega na pomocy w czynnościach, które wymagają wyjścia z
domu, a w szczególności: na dostarczeniu zakupów obejmujących artykuły
podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny
osobistej, zakup lekarstw, opłacenie rachunków.Zrobienie zakupów i
dostarczenie zakupów jest bezpłatne. Senior pokrywa za rozliczeniem
koszt zakupów, opłat.
Pomoc
przeznaczona jest dla seniorów, a w szczególności dla osób
zamieszkujących samotnie, których rodzina z różnych przyczyn nie może
zabezpieczyć ich potrzeb (np. kwarantanna, izolacja domowa).
Aby
skorzystać z tej pomocy należy zadzwonić na infolinię: tel. 22 505 1111. Prośba zostanie przekazana do ośrodka pomocy społecznej, a pracownik
ośrodka skontaktuje się telefonicznie i ustali zakres pomocy.
Pytania
i odpowiedzi dla Seniora. Jak skorzystać z pomocy udzielanej w ramach
programu Wspieraj Seniora.Opracowane przez Ministerstwo Rodziny i
Polityki Społecznej:
Seniorze! Zostań
w domu. Nie lekceważ zagrożenia. Twoje zdrowie jest najważniejsze! Skorzystaj z infolinii 22 505 1111. To infolinia, która przekieruje
Twoje potrzeby do najbliższego ośrodka pomocy społecznej w Twojej
okolicy. Ośrodek pomocy społecznej będzie z Tobą w kontakcie i ustali,
kto i jakiej formie będzie mógł Ci pomóc.
Na czym polega program?
Program
zakłada dostarczenie niezbędnych produktów do Twojego domu. Mogą to być
dostarczone artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze,
środki higieny osobistej. Możesz również poprosić o pomoc np. w sprawach
urzędowych (jeżeli ich zakres nie wymaga Twoich upoważnień lub
udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług
na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym (np.
nie możesz poprosić o usługę sprzątnięcia mieszkania).
Jak długo realizowany jest program?
Program jest realizowany od 20 października do 31 grudnia 2020 r.
Kto realizuje program w Twojej gminie?
Za realizację programu odpowiada lokalny ośrodek pomocy społecznej w Twojej gminie.
Kto może skorzystać z programu?
Program
jest dla osób powyżej 70 roku życia, które zdecydowały się na
pozostanie w domu, dla własnego bezpieczeństwa w czasie pandemii. W
szczególnych przypadkach, pomoc może być udzielona osobie poniżej 70
roku życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia
niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji
rodzinnej i społecznej osoby. Ocena takiej stanu sytuacji i decyzja o
udzieleniu wsparcia należy do realizatora programu, czyli od decyzji
ośrodka pomocy społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które
już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy
specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach
programu nie zależy od kryterium dochodowego.
Czy płacę za zakupy i usługi?
Koszty
zakupów pokrywa senior. Senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem
zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy
społecznej, podczas pierwszego kontaktu z Tobą. Pomoc w postaci usług,
np. pomoc np. w sprawach urzędowych, wyprowadzenia psa, są nieodpłatne.
W jaki sposób zgłosić swoje potrzeby?
KROK 1
Zadzwoń na infolinię 22 505 11 11.
1/ Zgłoś podczas rozmowy, że zdecydowałeś się zostać w domu. Zapisz datę i godzinę kiedy dzwoniłeś.
2/ Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 08:00-21:00
3/
Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje Twoją prośbę o pomoc do ośrodka
pomocy społecznej w danej gminie przez system Centralnej Aplikacji
Statystycznej.
KROK 2
1/ Pracownik ośrodka pomocy
społecznej kontaktuje się z Tobą telefonicznie. W celu weryfikacji
podaje datę i godzinę kiedy dzwoniłeś na infolinię. Następnie
zweryfikuje zgłoszenie i ustali w jaki sposób można Ci pomóc. Poda imię i
nazwisko osoby, która do Ciebie przyjdzie oraz datę.
2/ Podczas
rozmowy telefonicznej, pamiętaj o zapisaniu numeru do ośrodka pomocy
społecznej oraz danych osoby, która do Ciebie przyjdzie.
3/ W razie wątpliwości, zadzwoń do Twojego ośrodka pomocy społecznej.
KROK 3
1/
Przychodzi do Ciebie osoba, którą OPS wyznaczył do pomocy. W celu
weryfikacji poda imię i nazwisko. W przypadku pomocy w formie zrobienia
zakupów senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i
sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy społecznej,
podczas pierwszego kontaktu z Tobą.
2/ Pamiętaj o zachowaniu zasad
bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości
używaj rękawiczek jednorazowych.
3/ Odbierasz zakupy od
osoby, która Ci pomaga z zachowaniem zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę,
zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych.
PAMIETAJ! Płacisz tylko za rzeczywisty koszt zakupów. Pozostałe usługi są nieodpłatne!
Kto do mnie przyjdzie, by pomóc?
Lokalne
ośrodki pomocy społecznej realizują program na terenie gminy. Zakupy
czy usługi mogą być realizowane poprzez pracowników ops (pracowników
socjalnych, asystentów rodziny, pracowników administracyjnych i innych).
Gmina może również podjąć decyzję o zatrudnieniu nowych pracowników,
zleceniu realizacji tego zadania organizacjom pozarządowym, zakupie
usługi od sektora prywatnego, współpracy z wolontariuszami, harcerzami,
żołnierzami WOT, członkami ochotniczych straży pożarnych.
Czy usługa w ramach programu jednorazowa czy może być realizowana wielokrotnie?
Usługa
może być świadczona raz w tygodniu, bądź kilka razy w czasie trwania
programu, ale jest to uzależnione od organizacji działań przez ośrodek
pomocy społecznej i potrzeb osoby starszej
w wieku 70 lat i więcej.
Czy mogę zgłosić się bezpośrednio do ośrodka pomocy społecznej, żeby poprosić o usługi w ramach programu?
Tak,
jeśli senior jest w wieku w wieku 70+ i wymaga wsparcia, taka pomoc
może zostać zrealizowana w ramach programu. Rekomendujemy jednak w
pierwszej kolejności kontakt za pomocą infolinii 22 505 1111.