Tryb udzielania pomocy społecznej
Tryb przyznania świadczenia z pomocy społecznej składa
się z następujących etapów:
- Zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy:
- osobiste, pisemne lub telefoniczne zgłoszenie osoby ubiegającej się o pomoc
do pracownika socjalnego (zgłoszenie może nastąpić z urzędu lub może go dokonać
przedstawiciel ustawowy lub inna osoba za zgodą ubiegającego się o pomoc)
- Sporządzenie wywiadu środowiskowego i planu pomocy:
- rozeznanie przez pracownika socjalnego sytuacji osobistej i rodzinnej osoby
ubiegającej się o pomoc społeczną, tj. przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w
miejscu zamieszkaniaklienta
- wspólne (pracownik socjalny z osobą lub rodziną) opracowanie
planu pomocy
- Sporządzenie decyzji i wydanie jej osobie ubiegającej się o
pomoc społeczną.
- Realizacja przyznanych świadczeń.
Złożenie wniosku:
Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej
wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej, bądź innej osoby, za zgodą
osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Ośrodek przyjmuje
także wszelkie zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych, dotyczące
konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie na terenie Krakowa,
znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i niezdolnej do samodzielnego
zaspokajania np. potrzeb bytowych. Pomoc społeczna może być udzielana również z
urzędu, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika.
Wywiad środowiskowy:
Podstawą udzielenia pomocy jest wywiad środowiskowy
sporządzony w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc, a w sprawach
nie cierpiących zwłoki,
w miejscu pobytu osoby ubiegającej się. Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu
jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej.
Celem wywiadu środowiskowego jest rozeznanie sytuacji bytowej, rodzinnej,
zdrowotnej i mieszkaniowej osoby (rodziny) ubiegającej się o pomoc. Osoby i
rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współudziału w
rozwiązaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w ciągu 14 dni od daty
wszczęcia postępowania, a w sprawach pilnych w terminie 2 dni. Strona występująca
o pomoc powinna zgromadzić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych
personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej. W trakcie
przeprowadzania wywiadu środowiskowego, w porozumieniu z klientem ustalany jest
plan pomocy. Ustalenia zostają zawarte w kontrakcie socjalnym. Potrzeby osób i
rodzin korzystających z pomocy mogą zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają
celom i możliwościom pomocy społecznej.
Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania
osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu.
Pracownik socjalny przeprowadzając wywiad, bierze pod
uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową
osoby samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie, mogące mieć wpływ na rodzaj
i zakres przyznawanej im pomocy.
Na podstawie przeprowadzonego wywiadu
pracownik socjalny dokonuje analizy i oceny sytuacji danej osoby lub rodziny i
formułuje wnioski z niej wynikające stanowiące podstawę planowania pomocy.
Kontrakt socjalny:
Kontrakt socjalny to pisemna umowa zawarta z osobą
ubiegającą się o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy
(osoby zwracającej się o pomoc, pracownika socjalnego oraz kierownika ośrodka).
Zawarcie kontraktu socjalnego ma na celu określenie sposobu współdziałania w
rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny, która znalazła się w trudnej
sytuacji życiowej, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania zasobów środowiska
lokalnego. Kontrakt zawiera opis sytuacji życiowej osoby lub rodziny oraz opis
działań koniecznych do podjęcia przez nią, a także formę, zakres i czas
udzielanej przez Ośrodek pomocy. W kontrakcie odnotowuje się również wszystkie
uwagi, dotyczące realizacji kontraktu. Okres, na jaki zawierany jest kontrakt
socjalny dostosowywany jest z jednej strony do sytuacji życiowej, w jakiej
znajduje się osoba zawierająca kontrakt, a z drugiej – do form wsparcia,
zaproponowanych przez Ośrodek.
Klient otrzymuje jeden egzemplarz kontraktu.
Wydanie decyzji:
Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są w
formie decyzji. Wszystkie decyzje o przyznaniu pomocy, a zwłaszcza decyzje o
odmowie przyznania pomocy, wydawane są w formie pisemnej. Wyjątek stanowią
świadczenia w postaci pracy socjalnej, poradnictwa, itp. – tu pomoc udzielana
jest bez konieczności wydawania decyzji. Stronom przysługuje odwołanie od
decyzji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Realizacja świadczeń:
Realizacja świadczeń pieniężnych odbywa się w formie
wypłat w kasie Urzędu Gminy w Nowym Targu, w terminach określonych w decyzji
lub w formie przelewów na konto osobiste.
Wymagane dokumenty:
Osoby i rodziny ubiegające się o pomoc z Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej są zobowiązane do udokumentowania swojej trudnej
sytuacji społeczno-bytowej. Wiąże się to z koniecznością dostarczenia przez
osoby ubiegające się o pomoc szeregu różnorodnych zaświadczeń, oświadczeń itp.
Szczegółowych informacji w każdym indywidualnym przypadku udziela właściwy
pracownik socjalny w trakcie zgłaszania się o pomoc lub w trakcie
przeprowadzania wywiadu środowiskowego. Wywiad środowiskowy, dokumenty wymagane
przy przyznaniu pomocy społecznej i decyzje administracyjne, na podstawie
których następuje realizacja zaplanowanych świadczeń, a także inne pisma
przychodzące i wychodzące z ośrodka, dotyczące danej osoby (rodziny),
przechowuje ośrodek i stanowią one dokumentację klienta od początku jego
korzystania z pomocy społecznej.
Odwołania od decyzji GOPS:
Stronom przysługuje prawo odwołania od decyzji GOPS-u w ciągu 14 dni od
daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Odwołania należy kierować do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego.