Wytyczne w zakresie dodatku węglowego - WAŻNE
Szanowni Państwo!
W związku z dodatkowymi wytycznymi Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie ubiegania się o wypłatę dodatku węglowego – zachęcamy wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z tego świadczenia – do zapoznania się z poniższymi informacjami:
INFORMACJE OGÓLNE
- Czym
jest dodatek węglowy
Dodatek węglowy to jednorazoweświadczenie w wysokości 3 tys. zł. Przysługuje gospodarstwu domowemu, w którym główne źródło ogrzewania zasilane jest
paliwem stałym1.
1 Na potrzeby ustawy o dodatku węglowym przez paliwa stałe
rozumie się węgiel
kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
- Komu
przysługuje dodatek węglowy?
Dodatek węglowy przysługuje gospodarstwom domowym, które spełniają jednocześnienastępujące warunki:
- głównym
źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy musi być
kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon
kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe,
- wskazane przez wnioskodawcę źródło ogrzewania zasilane
jest węglem kamiennym,brykietem
lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego,
- wskazane przez wnioskodawcę źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), o której mowa w art.
27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu
termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności
budynków.
SKŁAD GOSPODARSTWA
DOMOWEGO I MIEJSCE ZAMIESZKANIA
- Gospodarstwa
domowe jednoosobowe i wieloosobowe
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r.
o dodatku węglowym, rozumie się:
- osobę fizyczną samotnie
zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe
jednoosobowe)
lub
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub
niespokrewnione pozostające
w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo
domowe wieloosobowe).
Prowadzenie wieloosobowego gospodarstwa domowego wiąże się ze wspólnym zamieszkiwaniem, gospodarowaniem (w
tym wspólnym ponoszeniem kosztów paliwa czy wykonywaniem wspólnie obowiązków
domowych) oraz pozostawaniem w
faktycznym związku (współdziałanie w celu zaspokojenia
wspólnych potrzeb życiowych).
W celu wyjaśnienia wątpliwości w zakresie pojęcia wspólnego gospodarowania,
spośród wielu przykładów wyjaśnień na gruncie orzecznictwa sądów, można
przytoczyć fragment jednego z wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego
określającego definicję wspólnego
gospodarowania: „Wspólnie gospodarować oznacza wspólne prowadzenie
gospodarstwa domowego. Cechami charakterystycznymi dla prowadzenia wspólnego
gospodarstwa domowego może być udział i wzajemna ścisła współpraca w
załatwianiu codziennych spraw związanych z prowadzeniem domu, niezarobkowanie i
pozostawanie w związku z tym na całkowitym lub częściowym utrzymaniu osoby, z
którą prowadzi się gospodarstwo domowe, a wszystko dodatkowo uzupełnione
cechami stałości, które tego typu sytuację charakteryzują. Na okoliczność
wspólnego gospodarowania składają się różne elementy, jak ponoszenie kosztów i
opłat za mieszkanie, opieka udzielana w chorobie, wykonywanie zwykłych
czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, dysponowanie
wspólnym dochodem z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb życiowych.” (I OSK
1483/16).
- Wiele
gospodarstw domowych w jednym budynku/lokalu
W przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych istotnym jest warunek samotnego zamieszkiwania i
gospodarowania. Wobec tego nie można uznać, że w jednym lokalu
mieszkalnym (bądź budynku jednorodzinnym) prowadzonych jest kilka
jednoosobowych gospodarstw domowych. W przypadku deklarowanych kilku
gospodarstw domowych (zarówno jednoosobowych, jak i wieloosobowych)
zamieszkujących wspólnie w budynku jednorodzinnym (bądź w lokalu mieszkalnym),
korzystających ze wspólnego źródła ogrzewania, podczas rozpatrywania wniosku
nie można opierać się tylko na fakcie złożenia kilku oddzielnych wniosków.
Wspólne ponoszenie kosztów ogrzewania wskazuje bowiem na fakt współdziałania w
celu zaspokojenia wspólnych potrzeb życiowych. Wobec tego wydaje się niezasadne aby gospodarstwa te
otrzymały oddzielnie kilka dodatków węglowych na wspólne źródło ciepła.
- Czy
wniosek o dodatek węglowy może złożyć osobno mąż i żona, jeżeli mają
rozdzielność majątkową oraz jeżeli nie mają rozdzielności majątkowej?
Kwestia rozdzielności majątkowej nie ma znaczenia w procesie przyznawania
dodatku węglowego. Decydujące jest czy małżonkowie wspólnie prowadzą
gospodarstwo domowe i kwestia rozdzielności majątkowej nie powinna mieć przy
tym znaczenia. Należy kierować się tutaj, wypracowaną w orzecznictwie,
definicją gospodarstwa domowego, (np. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z
dnia 8 lutego 2017 r. I OSK 1483/16 Wspólne gospodarowanie – definicja), na
którą składa się zamieszkiwanie oraz gospodarowanie. Ponownie warto
przypomnieć, że oświadczenia wnioskodawcy składane są pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń a organ
rozpatrujący ma prawo sprawdzić informacje podane we wniosku i w przypadku
uzasadnionych wątpliwości, wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych
wyjaśnień, korzystając z zasady prawdy obiektywnej.
- Członkowie
gospodarstwa przebywający poza miejscem zamieszkania
W zakresie członków gospodarstwa domowego wieloosobowego przebywających z
jakichś przyczyn poza tym gospodarstwem (np. za granicą, w szpitalu, w domu
opieki społecznej, w więzieniu), ale nadal wchodzących w jego skład,
wnioskodawca może
wskazać ich we wniosku.
Należy podkreślić, że prowadzenie gospodarstwa domowego wiąże się
nierozłącznie z faktem przebywania w lokalu (budynku jednorodzinnym). Wobec
tego nie sposób uznać, że dodatek węglowy mógłby być przyznany osobom
przebywającym poza granicami kraju, bądź przebywającym w miejscach/ośrodkach zaspokajających
ich potrzeby bytowe (nawet w przypadku pobierania odpłatności za świadczone
usługi), do których zaliczyć można np. domy opieki społecznej, więzienia,
klasztory, szpitale.
- Najem
oraz zamieszkiwanie w kilku lokalizacjach
Gospodarstwo domowe, które wynajmuje lokal mieszkalny lub któremu jest on
użyczany może wnioskować o przyznanie dodatku węglowego – nie jest istotne kto jest właścicielem
lokalu. Istotnym jest, że dla jednego lokalu nie może być
złożony więcej niż jeden wniosek o wypłatę dodatku węglowego (np. złożenie
dodatku przez najemcę oraz przez właściciela). Uprawnioną osobą do otrzymania
dodatku węglowego jest ta, która faktycznie
dysponuje lokalem i prowadzi w nim swoje gospodarstwo domowe (co
w przypadku wątpliwości może być zweryfikowane np. poprzez żądanie
przedstawienia umowy najmu).
Jednocześnie przyjmuje się, że prowadzenie
gospodarstwa domowego możliwe jest tylko w jednej lokalizacji.
Wobec tego niedopuszczalne jest występowanie przez wnioskodawcę o wypłacenie
kilku dodatków węglowych w związku z np. okresowym zamieszkiwaniem w kilku
lokalizacjach (które mogą znajdować się w tej samej gminie bądź różnych
gminach). Należy mieć tutaj na uwadze, że
jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego(zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku węglowym).
- Czy
konieczne jest zameldowanie w miejscu prowadzenia gospodarstwa domowego
aby otrzymać dodatek węglowy?
Nie jest konieczne
zameldowanie w miejscu zamieszania. Dla przyznania dodatku
węglowego kluczową informacją jest faktyczne
zamieszkiwanie i prowadzenie gospodarstwa domowego w danym miejscu, na obszarze
gminy, do której składa się wniosek.
- Czy
dodatek węglowy przysługuje mieszkańcom domów wielorodzinnych, np.
kamienic i bloków?
Dodatek węglowy przysługuje mieszkańcom budynków wielorodzinnych, w
przypadku gdy dom ten ogrzewany jest paliwami stałymi – zarówno poprzez
indywidualne źródła ogrzewania zainstalowane w lokalach jak i poprzez
ogrzewanie centralne (z kotłowni węglowej) bądź z lokalnej sieci ciepłowniczej
obsługiwanej przez kocioł węglowy. Każde gospodarstwo domowe w budynku
wielorodzinnym powinno indywidualnie wystąpić o dodatek węglowy.
Uwaga:W przypadku gdy ogrzewanie budynku realizowane jest przez lokalną sieć ciepłowniczą,
obsługiwaną z kotła na paliwo stałe w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 5
sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, do wniosku należy załączyć oświadczenie właściciela lub zarządcy
budynku o takim sposobie ogrzewania budynku zgodnie ze zgłoszeniem lub wpisem
do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
PROWADZENIE SPRAW
ZWIĄZANYCH Z DODATKIEM WĘGLOWYM
- Weryfikacja
danych zawartych we wniosku
Zgodnie z art. 2 ust.
15 ustawy o dodatku węglowym gmina zobowiązana jest do weryfikacji wniosku o
wypłatę dodatku węglowego. Należy wskazać, że weryfikując
prawdziwość danych wskazanych we wniosku o wypłatę dodatku węglowego i dążąc do
ustalenia stanu faktycznego, należy kierować się wszystkimi informacjami które
znajdują się w zasobach gminy. Rozpatrując wniosek o dodatek gmina może brać
pod uwagę m.in. informacje zebrane w wyniku:
- dodatków osłonowych;
- świadczeń socjalnych np. zasiłków stałych, okresowych,
świadczeń 500+;
- deklaracji dotyczących wywozu odpadów;
- innych dostępnych dokumentów np. dokumentów skarbowych.
Dodatkowo, w przypadku powzięcia przez gminę wątpliwości przy rozpatrywaniu
wniosku o dodatek węglowy, gmina może żądać przedstawienia dodatkowych
dokumentów. Przykładowo może być to żądanie przedstawienia deklaracji
podatkowej, umowy najmu, orzeczenia o rozwodzie czy separacji.
Warto zaznaczyć, że w przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do informacji
zawartych we wniosku organ zawsze może wezwać wnioskodawcę do złożenia
dodatkowych wyjaśnień. Należy mieć również na uwadze, że oświadczenia
wnioskodawcy zawarte we wniosku o wypłatę dodatku węglowego składane są pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i w przypadku uzasadnionych wątpliwości
konieczne jest zawiadomienie organów ścigania.
Zaniechanie przez
organ obowiązku weryfikacji informacji zawartych we wniosku w przypadku
powzięcia wątpliwości w zakresie tych informacji lub przyznanie dodatku
węglowego pomimo posiadania wiedzy o złożeniu nieprawdziwego oświadczenia przez
wnioskodawcę jest obarczone odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych.
- Stosowanie
kodeksu postępowania administracyjnego (KPA)
Do spraw związanych z
dodatkiem węglowym, mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA).Zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy o dodatku węglowym w sprawach nieuregulowanych
stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052 oraz z 2022 r. poz.
1301).
- Wezwanie
do uzupełnienia braków
W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku, braku podpisu lub
niezałączenia wymaganych dokumentów, organ ma prawo do wezwania wnioskodawcy do
jego poprawienia (w ciągu 14 dni) bądź uzupełnienia brakujących dokumentów (w
terminie od 14 do 30 dni).
Powyższe wynika z art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych: „W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiotrealizujący świadczenia wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o świadczenia do
poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez
rozpatrzenia.”, „W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów,
podmiot realizujący świadczenia przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy
niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów.
Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez
rozpatrzenia.”
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 35 § 3 KPA,
załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie
później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później
niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu
odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
- Czy
przyznanie dodatku węglowego wymaga wydania decyzji?
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku węglowego
nie wymaga wydania decyzji. Jednak odmowa przyznania dodatku węglowego,
uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku
węglowego, wymagają wydania decyzji.
- Informowanie
o przyznaniu dodatku węglowego
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o
przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty
elektronicznej, o ile został wskazany we wniosku o wypłatę dodatku węglowego. W
przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku
o wypłatę dodatku węglowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając
ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu
informacji o przyznaniu dodatku węglowego. Nieodebranie informacji o przyznaniu
dodatku węglowego nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
- Weryfikacja
wpisu/zgłoszenia do CEEB oraz prawdziwości danych dotyczących źródeł
ogrzewania
Zarówno gminy, jak i
ośrodki pomocy społecznej, posiadają prawo do weryfikacji w Centralnej
Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) informacji dotyczących źródła ogrzewania
wnioskodawcy (zgodnie z art. 2 ust. 15 oraz art. 3 ust. 2 ustawy o dodatku
węglowym).
W zakresie prawdziwości danych zawartych we wniosku (np. używanie jednego z
wymienionych we wniosku i ustawie źródeł ogrzewania jako głównego źródła ogrzewania;zasilane tego źródła ogrzewania węglem
kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla
kamiennego)należy mieć na uwadze, że oświadczenia wnioskodawcy
zawarte we wniosku składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie fałszywych oświadczeń. Jednocześnie należy pamiętać, że organ w
przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do informacji zawartych we wniosku może wezwać wnioskodawcę do złożenia
dodatkowych wyjaśnień.
- Wpis/zgłoszenie
do CEEB a własność źródła ogrzewania
W zakresie wypłaty dodatku węglowego nie
jest istotne, kto jest właścicielem źródła ogrzewania (właścicielem
nieruchomości). Istotne jest faktyczne korzystanie przez
gospodarstwo domowe wnioskodawcy z danego źródła ogrzewania wpisanego do CEEB.
- Zakup
węgla w związku z przepisami ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. (w cenie do
996,60 zł/t)
Zgodnie z art 2 ust. 5 ustawy o dodatku węglowym, dodatek ten nie przysługuje gospodarstwom
domowym, które zakupiły węgiel po cenie nie wyższej niż 996,60 zł brutto za
tonę od sprzedawcy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o
szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw
stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477)”.
Należy mieć na uwadze, że we wzorze wniosku o wypłatę dodatku węglowego
znajduje się stosowne oświadczenie wskazujące, że gospodarstwo domowe
wnioskodawcy nie korzystało ani nie korzysta z opału zakupionego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. Należy w tym miejscu podkreślić, że
oświadczenia wnioskodawcy składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie fałszywych oświadczeń, wobec czego podczas weryfikacji wniosku,
zasadnym jest poleganie na kulturze oświadczenia i kierowanie się informacją
zadeklarowaną przez wnioskodawcę w formularzu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zakup opału na zasadach
przewidzianych przepisami ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. musiał zostać
dokonany w okresie pomiędzy 28 lipca 2022 r., a 11 sierpnia 2022 r. oraz, że
zakup ten wiązał się z wykonaniem szeregu dodatkowych czynności (np.
przekazanie odpowiedniemu sprzedawcy deklaracji CEEB i złożenie stosownego
oświadczenia), wobec czego nie
jest możliwe nieświadome bądź przypadkowe zakupienie przez wnioskodawcę (bądź
członka jego rodziny) opału, które skutkowałoby brakiem możliwości uzyskania
dodatku węglowego.
Należy w tym miejscu dodatkowo wskazać, że zakup węgla nawet poniżej ceny
wynikającej z przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. nie wyklucza z możliwości uzyskania
dodatku węglowego.
SPOSÓB SKŁADANIA
WNIOSKU, TERMINY ORAZ WYPŁATY
- Kto
może złożyć wniosek o dodatek węglowy?
O wypłatę dodatku węglowego wnioskować może członek gospodarstwa domowego. W
przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego
wieloosobowego złożyła więcej
niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki
wniosek jako pierwszy (zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o dodatku
węglowym).
Istotne jest, że
jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego(zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku węglowym). W związku z tym, jedna osoba nie możewchodzić w skład kilku
gospodarstw domowych – np. jedno dziecko może zostać wpisane
jako członek tylko jednego gospodarstwa domowego.
- Gdzie
i jak złożyć wniosek o wypłatę dodatku węglowego?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa
się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby
składającej ten wniosek w terminie do
dnia 30 listopada 2022 r.
Wniosek składa się na
piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w
rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług
drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344). W przypadku złożenia wniosku o
wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten
opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z
wykorzystaniem profilu zaufanego. Wzór wniosku jest jednolity dla wszystkich
gmin. Jest on dostępny w urzędach gmin, można go również pobrać ze strony
internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Obecnie elektroniczny wniosek o
wypłatę dodatku węglowego nie jest dostępny na platformie usług ePuap.
- Czy
dodatek węglowy mogą otrzymać gospodarstwa domowe, które zakupiły węgiel
wcześniej, jeszcze przed złożeniem wniosku?
Jedynym przeciwwskazaniem do otrzymania dodatku węglowego jest zakup
węgla w terminie pomiędzy 28 lipca br., a 11 sierpnia br., po cenie i od
sprzedawcy wynikających z przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o
szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw
stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477) – co
zostało szczegółowo wyjaśnione w cz. III pkt 18. poradnika.
- W
jakiej formie zostanie wypłacony dodatek węglowy – w gotówce czy
przelewem?
Dodatek węglowy można otrzymać przelewem na konto – we wniosku o dodatek
węglowy należy wpisać numer rachunku płatniczego, na który zostanie przekazana
kwota dodatku węglowego. Wskazany
do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek o
wypłatę dodatku węglowego. O innych możliwych formach wypłaty dodatku węglowego
decydują lokalne uwarunkowania
w gminie, w której rozpatrywany jest wniosek o wypłatę dodatku.